Vanliga frågor

Här kommer frågor och svar som återkommer ofta. Dessa frågor kommer uppdateras löpande så kika gärna här innan du kontaktar styrelsen eller ordföranden.

Fråga: Är marken friköpt eller är det tomträtt?
Svar: Marken är friköpt.

Fråga: Planerar du att sälja din lägenhet? 
Svar: Glöm inte meddela föreningen/styrelsen att du har för avsikt att flytta då föreningen/styrelsen önskar utföra en besiktning innan du flyttar ut.

Fråga: Tar föreningen ut någon pantsättnings- och överlåtelseavgift?
Svar: Ja föreningen tar ut både pantsättnings- och överlåtelseavgift. Överlåtelseavgiften debiteras köparen och ligger på 2,5% av prisbasbeloppet. Pantsättningsavgift debiteras när en medlem tar ett lån och pantsätter sin bostad, ligger på 1% av prisbasbeloppet.

Fråga: Vart ska panthandlingarna skickas?
Svar: Alla panthandlingar skickas till Nabo för registrering och påskrift. Nabo har av föreningen fått fullmakt att sköta panthanteringen.

Adress till Nabo:
Brf Assessorerna
NABO 15978, FE 617
107 76 Stockholm

Fråga: Vilka avgifter ska betalas till föreningen i samband med försäljning t.ex. medlemsavgift.
Svar: Det är endast överlåtelse- och pantsättningsavgift som tas ut enligt föreningens stadgar.

Fråga: Vart ska medlemsansökan skickas?
Svar: Skicka medlemsansökan till Nabo antingen som pdf till avgifthyra@nabo.se alt skicka det till: Nabo AB, Brf Assessorerna, Fosievägen 15,  214 31 Malmö

Fråga: Vart vänder jag mig om jag vill beställa en mäklarbild?
Svar:  https://www.maklarservice.com

Fråga: Vad ingår i avgiften?
Svar: Enligt överlåtelseavtalet så ingår värme, vatten och kabel tv. Utöver detta tillkommer en extra avgift på 130 kr för internet.

Fråga: Hur ofta höjs avgiften?
Svar: Hittills har årsavgiften höjts med 2% varje år och enligt den ekonomiska planen så antas årsavgiften höjas med 2% årligen.

Fråga: TV och internet
Svar: Vi har fiber i alla lägenheter. TV och bredband från Bahnhof. Kollektivt anslutning av bredband. Obligatorisk avgift på 130 kr för internet per hushåll. TV boxar och router har delats ut till samtliga boende och varje medlem ansvarar för att dessa lämnas kvar i lägenheten vid överlåtelse.

Fråga: Vad ska jag tänka på om jag vill hyra ut min lägenhet i andra hand?
Svar:
Ansök i tid genom att logga in på Nabo med din BankID, tryck på din lägenhet/lokal och tryck på knappen ”Ansökan om andrahandsuthyrning. Fyll i dem uppgifter som efterfrågas där. Styrelsen kommer fatta beslut och meddela dig om utfallet.
Har du inte BankID kan du kontakta styrelsen per mail i god tid, ange vem du är, vem du vill hyra ut din lägenhet till, under vilken tidsperiod du  har tänkt hyra ut samt anledningen till att uthyrning.
Tänk på att det är du som hyr ut din lägenhet som fortfarande ansvarar för att hyran betalas i tid, att kontrakt med de nya skrivs, att lägenheten är försäkrad samt att de som hyr har fått information om föreningen och dess ordningsregler. Föreningen godkänner andrahandsuthyrningar max 1 år i taget.

Fråga:
Tar föreningen ut någon avgift vid andrahandsuthyrning?
Svar: Ja, 10% av ett prisbasbelopp/år.

Fråga: Jag äger en bil. Var kan jag parkera den?
Svar: Föreningen har inga p-platser till uthyrning. Det går dock att parkera på gatan mot avgift (boendeparkering). Två stycken parkeringshus finns i omedelbar anslutning till fastigheten (Lidl samt Umas).

 Sidan uppdaterades senast: 2022-07-12